I got this book before I left to México from my dear friend also known in vuodatus as Reta (read her blog it´s awesome!) It is one of the sweetest things I have ever got from anyone. It´s full of little notes from her and definitely makes me smile. In the book she asked me to write a little in Finnish here so I guess I just have to try to write in Finnish even though it feels now really demanding, believe it or not. So here we go. Here you can see the book and my new laptop <3

Taytyy myontaa, etta kun sain kirjan kateeni ekan kerran tuntui etta enhan mina tata osaa mitenkaan lukea. Valtava pokkari ja espanjaksi, en mina osaa. Oleskeltuan vahan aikaa Meksikossa katsoin kirjaa uudelleen. Sanoja alkoi jo ymmartaa enemman ja sanakirjan kanssa katsoessa paasin parikymmenta sivua eteenpain, mutta erittain hitaasti ja melkein ehti jo unohtaa mita oli tapahtunut. 

Kirja unohtui muutamaksi kuukaudeksi laatikon pohjalle ja kuin huomaamatta espanjan taitoni kasvoivat. Loysin kirjan taas ja luin eteenpain. Tamahan ei olekaan niin vaikeaa ja vaikka sanakirja oli viela kovassa kaytossa vauhti jolla kirjaa etenin oli jo paljon nopeampi. Tiedan etta ilman pienia lappuja joita ystavani oli kirjoitellut pitkin kirjaa olisin jattanyt kirjan jo monta kertaa kesken. Aina vain sanoin itselleni: "viela 5 sivua ja on uusi lappu... viela 3" Nain motivaatio on sailynyt tahankin saakka.

Sitten elamastani tuli vahan kiireista eika minulla ollut aikaa rentoutua niin paljon ja lukea kirjoja. Menin Ruta Mayalle ja sita ennen vietin paljon aikaa muitten vaihtareitten kanssa, Kun tulin takaisin minulla olikin taas aikaa koko joululoma. Olin hieman kipeana ja huoneessani ei ollut muuta tekemista kuin lukea tai katsoa televisiota. Nyt sivut menivat jo vaudilla. Olen huomannut etta kirjailijat kayttavat aina samoja sanoja paljon. Tietyt sana alkavat toistaa itseaan enka oikeastaan enaa vilkaissutkaan sanakirjaa. Menin yli puolivalin ja loman edetessa sivut menivat kuin lentaen.

Palatessani kouluun sivuja taisi olla jaljella noin 200 ja nyt viikon tylsan koulussa nukkumisen-lukemisen-musiikinkuuntelun-kaiken-muun-paitsi-opiskelun jalkeen jaljella on noin 75 sivua. Niinmpa luulen etta parin paivan paasta olen virallisesti lukenut Sinuhe egyptilaisen, ja mika hienointa olen lukenut sen espanjaksi. En oikeasti osannut toivoa, etta pystyisin ikina lukemaan nain pitkan kirjan espanjaksi... tai oikestaan etta pystyisin lukemaan mitaan muuta kuin ehka lasten kuvakirjan espanjaksi,

Nyt vastaus pariin kysymykseen, joita ystavani oli kirjaan jattanyt:

Montako treffipyyntoa olen saanut: Riippuu mika lasketaan treffipyynnoksi? Jos joku kysyy haluanko etta se on mun meksikolainen poika ystava lasketaanko...?? pari kertaa nain. Kerran yks oikeesti kysy leffaan, mut hyi en tykkaa se on hirvee stalkkeri... ja ai niin mun salsa opettajakin tais kerran olla aika lailla pyytamassa mua ulos... Hyvin vaikea kysymys.

Kuinka moneen olen sanonut kylla? En yhteenkaan! Hahaa oon kusipaa! No ei. Ehka kerran tai kaksi... mut en ma tieda oliko ne treffit vai ei.

Mita kaipaat Suomesta? MUN YSTAVIA! Tahan on erittain helppo vastata, koska olette mulle hyvin hyvin tarkeita. Haluaisin jaada tanne asumaan ja palkata jonkun kidnappaamaan kaikki mun rakkaat sielta kylmasta pohjolasta.

Mika on sellaista mita haluaisit tuoda sielta Suomeen: Ruoka! Taa saattaa mahdollisesti olla syy miksi olen nyt laski. :/ Liian hyvaa ja epaterveellista ruokaa, mutta ei voi mitaan.  Mun terveellinen elama alkoi siita kun vaihdoin perhetta... vaikka takapakkia on ollut nyt 4 paivaa kun oon vaan massanny kaikkea. Tanaan tein muffineita Evitan ja Olin kaa. Nam!

Juhlat vois tuoda myos Suomeen. Taalla on kivaa kun kaikki ei ole ihan kannissa vaan ottaa kohtuudella ja tanssitaan paljon. Lauantaina oli Lucaksen laksiaiset. Se lahtee torstaina :( En tieda mita me tehdaan ilman Lucasta. Se on yksi hienoimmista ihmisista jonka olen elamassani tavannut. Raukka joutui syomaan habanero chilen ja itki 5 minuuttia. Laittoivat reppanan myos juomaan tequilaa, Lucas ei juonut koko vuonna. Tata myos arvostan paljon.

Kirjoittelen lisaa myohemmin ja ehka laitan vahan kuviakin. Buenas noches!